بچه ای که به دلیل گرسنگی گوجه فرنگی برنتا را دزدیده بود بازداشت شد

عملکرد گوجه فرنگی برنتا بسیار متغیر است، از بیش از 508 تن در هکتار در هلند تا کمتر از 1.5 تن در هکتار در سومالی در سال 2017، با متوسط ​​عملکرد جهانی 376 تن در هکتار.

گوجه دومین محصول مهم میوه یا سبزی بعد از سیب زمینی است که هر سال حدود 182.3 میلیون تن میوه گوجه فرنگی در 4.85 میلیون هکتار تولید می شود.

آسیا 61.1 درصد از تولید جهانی گوجه فرنگی را به خود اختصاص داده است، در حالی که اروپا، آمریکا و آفریقا به ترتیب 13.5، 13.4 درصد و 11.8 درصد از کل عملکرد گوجه فرنگی را تولید می کنند.

مصرف گوجه فرنگی در چین، هند، شمال آفریقا، خاورمیانه، ایالات متحده و برزیل با مصرف سرانه گوجه فرنگی از 61.9 تا 198.9 کیلوگرم به ازای هر نفر متمرکز است.

گوجه فرنگی یکی از اعضای خانواده Solanaceae است که شامل چندین محصول مهم اقتصادی دیگر مانند سیب زمینی، فلفل و بادمجان است که یکی از با ارزش ترین خانواده های گیاهی برای محصولات سبزیجات و میوه است.

گوجه فرنگی حاوی بسیاری از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است و به راحتی به عنوان یک بخش مغذی از یک رژیم غذایی متعادل ادغام می شود. علاوه بر مصرف میوه های تازه، مصرف کنندگان از گوجه فرنگی در محصولات فرآوری شده مانند سوپ، آب میوه و سس استفاده می کنند.

در طول دهه گذشته، مصرف کنندگان از غذاها به عنوان منبع فواید سلامتی و نقش آنها در پیشگیری از چندین بیماری مزمن و اختلال عملکرد آگاه تر شده اند.

اگرچه انبوهی از مواد غذایی کاربردی برای برآوردن این الزامات ایجاد شده است، مهم است که توجه داشته باشیم که مصرف «غذاهای معمولی» مانند میوه ها و سبزیجات برای این منظور مؤثرتر است.

اهمیت تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی تا حد زیادی با ترکیبات مختلف تقویت‌کننده سلامتی آن، از جمله ویتامین‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی توضیح داده می‌شود.

این ترکیبات زیست فعال دارای طیف وسیعی از خواص فیزیولوژیکی هستند، از جمله اثرات ضد التهابی، ضد حساسیت، ضد میکروبی، گشادکننده عروق، ضد ترومبوز، محافظت از قلب و اثرات آنتی اکسیدانی.